Berlijn: De Commissie Economie en Energie heeft vorige week het door de AfD-fractie ingediende verzoek met de titel “Terug naar kernenergie en strategische fouten corrigeren” (21/4749) verworpen. De vertegenwoordigers van de fracties van de CDU/CSU, SPD, Bündnis 90/Die Grünen en Die Linke stemden tegen het voorstel, de aanvragers van de AfD-fractie stemden voor.
In de motie wordt de regering opgeroepen om de uitfasering van kernenergie onmiddellijk in te trekken. Het moet onmiddellijk de ontmanteling van de Duitse kerncentrales (KKW) stoppen, zo goed mogelijk werken aan de heringebruikname van de drie laatst uitgeschakelde kerncentraleblokken (Emsland, Neckarwestheim II, Isar 2) en Brokdorf en daarbij voortdurend de staat van de afzonderlijke installaties registreren. Tegelijkertijd moeten de economische en technische voorwaarden voor de wederopbouw van de al langer gesloten kerncentrales worden onderzocht en moeten worden gewerkt aan de wederopbouw. Voor de nog bestaande locaties, waar de ontmanteling al te ver gevorderd was, moet met de daar aanwezige infrastructuur worden gewerkt aan het gebruik van geschikte, reeds beschikbare en meervoudig gebouwde reactortypen.
De vertegenwoordiger van de AfD-fractie verwees naar de hoge energieprijzen, die aanzienlijke concurrentienadelen vormden, vooral voor energie-intensieve industrieën. Wettelijke maatregelen zoals de energie-efficiëntiewet, de wet op de zorgplicht in de toeleveringsketen en de CO2-prijzen zouden de energieprijzen steeds verder hebben doen stijgen.
De CDU/CSU-fractie verwees naar de redenen waarom in Duitsland in 2011 werd besloten om af te stappen van kernenergie. De ramp in Fukushima, Japan, heeft aangetoond dat de risico’s voor kernenergie te hoog zijn. Bovendien is de meerderheid van de Duitse bevolking tegen het gebruik van kernenergie.
Het parlementslid van de SPD-fractie sprak zich uit tegen een terugkeer naar kernenergie. Het tegenovergestelde moet gebeuren en de uitbreiding van hernieuwbare energie moet worden voortgezet. Het overaanbod aan elektriciteit, dat begin mei met zonne-energie werd opgewekt, maakt duidelijk dat er maatregelen moeten worden genomen om dit overaanbod beter te verdelen en op te slaan.
De vertegenwoordiger van de fractie Bündnis 90/Die Grünen sloot zich aan bij deze redenering. Kernenergie is een onbetaalbare technologie met een hoog risico. Hernieuwbare energie moet daarentegen zodanig worden uitgebreid dat ze in combinatie met flexibiliteit zorgen voor een veilige en betaalbare energievoorziening.
De vertegenwoordiger van de fractie Die Linke benadrukte dat de exit van Duitsland uit de kernenergie de juiste beslissing was. Deze stap werd destijds door een grote meerderheid van de Duitse bevolking toegejuicht, maar tot op de dag van vandaag is dit niet veranderd.
Commentaar
De huidige mondiale problemen rondom energie, waarbij de combinatie van leveringsproblemen van olie en gas, nodig voor de opwekking, en de exploderende energiebehoefte door AI-datacentra, lijken de huidige politici niet te overtuigen dat uitfaseren van kernenergie een kardinale ideologisch gedreven fout is gebleken.
Uitgerekend politieke partijen die zo nadruk leggen op CO2 en de vermeende invloed op het klimaat, zouden toch kernenergie moeten omarmen. Niet als enige energiebron, maar toch behorend tot de kern van je energiemix. Ook de zo bepleite onafhankelijkheid van Russisch gas, zou toch een argument moeten zijn om kernenergie deel te laten uitmaken van de energiemix.
Dat dat niet gebeurt geeft aan dat te veel politieke kapitaal is geïnvesteerd in de dwaling om kernenergie totaal stop te zetten, een daad van voormalig kanselier Angela Merkel (CDU). Het feit dat een voorstel tot herstel van kernenergie van de AfD (Alternative für Deutschland) kwam, kan ook een rol hebben gespeeld bij de afwijzing van het voorstel.
De voortdurende verwijzing naar de ramp met de kerncentrale in Fukushima (Japan) in 2011 is een valse. De kerncentrale was niet de oorzaak van de ramp, maar een historische tsunami die de langs de kust gebouwde centrale vol raakte.
De politiek in veel landen, en zeker Duitsland, zit klem tussen dogma’s, internationale verdragen en gevestigde belangen. De verschillende dogma’s laten zich steeds moeilijker verenigen: geen Russisch gas, geen LNG meer van de VS van Trump, geen kernenergie, geen CO2-uitstoot meer. Daarbij komt de exploderende energiebehoefte van AI-datacentra (alleen al in Nederland 300 centra) dat met windturbines en zonnepanelen moet worden opgewekt.
Deze tegenstrijdige set van eisen en dogma’s heeft de politiek in veel landen volledig klem gezet. Mogelijk moeten we wachten tot de wal het schip gaat keren


1 opmerking
Dank, interessant! Ik denk eigenlijk niet “de politiek”, maar de zieltogende klimaatcommunisten willen niet terug naar kernenergie omdat dat ten koste gaat van hun CO2 gaslighting, hun belastingverdienmodel en dus hun middel van bestaan: problemen maken waarmee ze anderen kunnen afpersen. Heel Oost-Duitsland stemt AfD en dat aantal groeit alleen maar. De Groene Khmer heeft Duitsland in een halve eeuw naar de rand van de afgrond gebracht en volgens mij is de wal – het volk – het schip de Karl Marx al aan het keren.
Reacties gesloten